Gry wideo, czyli teatr XXI wieku

Kilka lat temu gry wideo oficjalnie stały się częścią naszej popkultury. Dla wielu z nas są nie tylko rodzajem rozrywki, ale rodzajem wirtualnego teatru, w którym prawdziwych aktorów zastępują zaprogramowane odpowiednio piksele. Zarówno w grze, jak i w sztuce teatralnej każdy element wykreowanego świata jest niezbędny dla właściwego przedstawienia historii. Również nie bez znaczenia pozostają: oświetlenie, dialogi, kostiumy, gra aktorska i aktorzy (w przypadku gry – postacie) czy scenariusz. Jednak od sztuki teatralnej grę komputerową odróżnia pewien istotny element – wpływ odbiorcy dzieła na stworzoną wcześniej koncepcję gry wideo.

Tw3_white_orchard_concept_art1


W przypadku teatru publiczność jest niemal martwa podczas trwania całego spektaklu. Ludzie wchodzą na salę, siadają na odpowiednich miejscach, cieszą się z możliwości spokojnego odbioru sztuki i wychodzą po jej zakończeniu. Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w przypadku odpalenia gry wideo. Odbiorca ma nie tylko możliwość aktywnego uczestniczenia w “sztuce teatralnej”, ale jest także kimś w rodzaju reżysera, scenarzysty, dramaturga i komediopisarza w jednej osobie. Poprzez podejmowanie decyzji dotyczących losów swojej oraz innych postaci, wykonywanie zadań (questów) i analizowanie dialogów “widz” posiada możliwość stworzenia własnego dzieła. Jest to nic innego jak ukazanie pewnej historii w zupełnie nowy sposób, charakterystyczny dla każdego z gracza.


W przypadku najnowszych produkcji, w których świat jest otwarty a możliwości kombinacji questowo-dialogowych zwielokrotnione. Każdy dokonany wybór ma mniejszy lub bardziej istotny wpływ na fabułę, w wyniku czego gry wideo często łączą wiele elementów komedii i dramatów pozwalając graczowi na przeżywanie wielu różnorodnych emocji podczas wykonywania zadań.

6978MISC_koncept102-wieza


Mało kto zauważa jednak jak wielką ewolucję przeszły gry wideo od swoich początków. Pamiętajmy bowiem, że gry nie zaczynają się wraz z powstaniem C64, czy NESa, kiedy wydawane produkcje miały już często warstwę fabularną ale zdecydowanie wcześniej. Wówczas stanowiły jednak – podobnie jak pierwsze filmy – źródło nowoczesnej zabawy dla wybrańców, polegając głównie na sprawdzeniu zręczności graczy. Fabuła wtedy nie istniała, bądź stanowiła jedynie bardzo ogólnikowe tło. Zastanówmy się jakie funkcje pełnią dzisiejsze gry wideo.


Wśród zarzutów skierowanych przeciwko traktowaniu gier wideo na równi z innymi dziedzinami sztuki pojawia się argument, iż gry nastawione są jedynie na przynoszenie graczom rozrywki za pomocą nowych technologii. Przypomnijmy sobie jednak początki kinematografii. Kiedy w 1895 roku bracia Lumiere zaprezentowali swoim widzom pierwsze filmy ukazujące wyjście pracowników z fabryki, pracę ogrodnika oraz wjazd pociągu na stację kolejową zarzuty przeciwników tej dziedziny sztuki były podobne. Kinematografię traktowano raczej jako swego rodzaju zabawę dla mniej wymagających widzów, czy nowinkę techniczną, która – jak uważano – nie miała prawa zrobić wielkiej kariery wśród bardziej wymagających widzów. Od 1895 roku film przebył jednak bardzo wyraźną ewolucję i obecnie mało kto miałby odwagę i argumenty aby podważyć artystyczność filmu jako dziedziny sztuki.

eefa373e6e95b3cd577c6c4b0b036beb

Oczywiście twórcy gier muszą w pewien sposób wyważyć poziom ingerencji gracza w produkcję oraz jego wpływ na główne wątki gry wideo. Dlatego często inicjuje się sytuacje, w których gracz ma możliwość podjęcia nawet prostego wyboru (“albo-albo”) oraz uzyskania przydatnych informacji od postaci. Aby odróżnić poszczególnych aktorów nadaje się im ludzkie cechy – stwarza się im osobowość, kreuje dla nich strój, opracowuje sposób ich poruszania się oraz mówienia. Z tego typu zabiegów powstają postacie, które naprawdę mocno zapadają w pamięć gracza. Istotnym jest, aby taki bohater  wyraził swoją opinię za sprawą komentarzy lub pytań skierowanych bezpośrednio do gracza.

Patryk “Patrisovic” Placzyński

Student dziennikarstwa, także technik informatyk. Gry to jego pasja od ponad 20 lat. Zaczynał na C64, dziś gra na PC i Xbox One, w podróży także na smartfonie z systemem iOS. Założyciel serwisu HCGAMES.pl/