Gry wideo, czyli teatr XXI wieku

Kilka lat temu gry wideo oficjalnie stały się częścią naszej popkultury. Dla wielu z nas są nie tylko rodzajem rozrywki, ale rodzajem wirtualnego teatru, w którym prawdziwych aktorów zastępują zaprogramowane odpowiednio piksele. Zarówno w grze, jak i w sztuce teatralnej każdy element wykreowanego świata jest niezbędny dla właściwego przedstawienia historii. Również nie bez znaczenia pozostają: oświetlenie, dialogi, kostiumy, gra aktorska i aktorzy (w przypadku gry – postacie) czy scenariusz. Jednak od sztuki teatralnej grę komputerową odróżnia pewien istotny element – wpływ odbiorcy dzieła na stworzoną wcześniej koncepcję gry wideo.


al2

W przypadku teatru publiczność jest niemal martwa podczas trwania całego spektaklu. Ludzie wchodzą na salę, siadają na odpowiednich miejscach, cieszą się z możliwości spokojnego odbioru sztuki i wychodzą po jej zakończeniu. Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w przypadku odpalenia gry wideo. Odbiorca ma nie tylko możliwość aktywnego uczestniczenia w „sztuce teatralnej”, ale jest także kimś w rodzaju reżysera, scenarzysty, dramaturga i komediopisarza w jednej osobie. Poprzez podejmowanie decyzji dotyczących losów swojej oraz innych postaci, wykonywanie zadań (questów) i analizowanie dialogów „widz” posiada możliwość stworzenia własnego dzieła. Jest to nic innego jak ukazanie pewnej historii w zupełnie nowy sposób, charakterystyczny dla każdego z gracza.

al3

W przypadku najnowszych produkcji, w których świat jest otwarty a możliwości kombinacji questowo-dialogowych zwielokrotnione. Każdy dokonany wybór ma mniejszy lub bardziej istotny wpływ na fabułę, w wyniku czego gry wideo często łączą wiele elementów komedii i dramatów pozwalając graczowi na przeżywanie wielu różnorodnych emocji podczas wykonywania zadań.

aloalo

Oczywiście twórcy gier muszą w pewien sposób wyważyć poziom ingerencji gracza w produkcję oraz jego wpływ na główne wątki gry wideo. Dlatego często inicjuje się sytuacje, w których gracz ma możliwość podjęcia nawet prostego wyboru („albo-albo”) oraz uzyskania przydatnych informacji od postaci. Aby odróżnić poszczególnych aktorów nadaje się im ludzkie cechy – stwarza się im osobowość, kreuje dla nich strój, opracowuje sposób ich poruszania się oraz mówienia. Z tego typu zabiegów powstają postacie, które naprawdę mocno zapadają w pamięć gracza. Istotnym jest, aby taki bohater  wyraził swoją opinię za sprawą komentarzy lub pytań skierowanych bezpośrednio do gracza.

 

Student dziennikarstwa … i komunikacji społecznej, core gamer, FPS/RPG Geek, kulturysta, filantrop, uzależniony od kopanki z Kanady, sportowy świr ( ͡° ͜ʖ ͡°) Założyciel serwisu HCGAMES.pl